Edukacja

Globalna Szkoła

Uczniowie klas 8 ze Szkoły Podstawowej w Choroszczy w roku szkolnym 2021/22 uczestniczyli w rocznym projekcie edukacyjnym Globalna Szkoła – Razem dla klimatu. Jest to program edukacyjny Centrum Edukacji Obywatelskiej, który wzmacnia wiedzę i umiejętności metodyczne potrzebne do prowadzenia z młodzieżą rozmów na temat globalnych współzależności  i aktualnych wyzwań. To program pomagający powiązać to, co lokalne z tym, co globalne. Ponadto zachęca i wspiera szkolne społeczności do podejmowania działań na rzecz lepszego świata dla wszystkich.

 Ścieżka “Razem dla klimatu!” składała się z dwóch elementów: kursu internetowego dla nauczycieli oraz projektu młodzieżowego. Grupy młodzieżowe  pracowały w zależności od wybranej ścieżki nad opracowaniem materiału dziennikarskiego lub “Akcją dla klimatu”.

Młodzież w trakcie trwania projektu uczestniczyła w skierowanych do nich webinarach. Pierwsze szkolenie online wprowadzało do metody projektu. Brało w nim udział ok. 450 uczniów i uczennic ze szkół w całej Polsce. Uczestnicy podczas warsztatów określali swoje mocne strony, poznali cechy dobrego projektu, zastanawiali się dlaczego warto brać udział w projekcje uczniowskim oraz poznali młodych działaczy, którzy dzielili  się  swoją wiedzą               i doświadczeniem. Na kolejnym spotkaniu młodzież rozmawiała o tym, co można zdziałać dla klimatu oraz środowiska.

Uczestnicy projektu spotykali się regularnie na warsztatach w szkole. Uczniowie                wybrali temat projektu oraz ustalili grupę odbiorców swoich działań. Warsztaty były poprzedzone diagnozą lokalną, była to ankieta skierowana do grupy ok. 30 osób w różnym wieku. Ankietowani na ogół zdawali sobie sprawę, że w naszej miejscowości odczuwalna jest zmiana klimatu, ale wiedza ta jest niewystarczająca. Na pytanie, co można zrobić na rzecz najbliższej okolicy najczęstszą odpowiedzią była segregacja odpadów, oszczędzanie energii elektrycznej oraz wody. Drugie spotkanie grupy projektowej miało na celu zaplanowanie działań. Młodzież zastanawiała się w jaki sposób przeprowadzić wybraną ścieżkę w projekcie. Zespół ustalił zasady pracy, cel działania oraz wskazał swoje mocne strony. 

Młodzież z Redakcji Czas na Klimat przeprowadziła  ,,Akcję dla klimatu”. Powstał filmik  viralowy zachęcający do korzystania z roweru jako ekologicznego środka transportu. Twórcy filmiku apelowali do odbiorców – ,,Dbasz o środowisko i chcesz żeby następne pokolenia żyły w zgodzie z naturą? Zadbaj więc o nią już dziś. Jeżdżąc rowerem chronisz środowisko naturalne, nie zużywasz paliw kopalnych, nie zatruwasz powietrza, nie zużywasz istniejącej infrastruktury drogowej, nie nakręcasz przemysłu, który musi produkować coraz więcej i więcej. Wybierając rower jesteś bliżej natury!”

 Członkowie szkolnej redakcji wzięli również udział w szkoleniu online organizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Było to kolejne ciekawe doświadczenie i duża porcja wiedzy. Oto wypowiedzi uczestników po zajęciach : ,,Warsztaty bardzo mi się spodobały. Dowiedziałam się wiele o fake newsach oraz o tym jak sobie z nimi radzić. Forma zajęć była oryginalna i ciekawa. Z chęcią wzięłabym udział w drugim takim wydarzeniu”. ,,Tematem zajęć było krytyczne myślenie. Nauczyliśmy się jak dobrze przekazywać informacje w mediach, jak przetwarzać dobrze wiadomości. Dużo było też o manipulacji, z którą spotykamy się w życiu codziennym. Podsumowując, bardzo ciekawe szkolenie, które uważam za dobrze zorganizowane i ważne w dzisiejszych czasach”. 

Na zakończenie  odbyły się warsztaty podsumowujące całoroczny projekt Globalna Szkoła. Uczestnicy dokonali samooceny swojej pracy, dzielili się refleksjami na temat działań z jakich są szczególnie dumni, czego się nauczyli oraz podali przepis na projekt idealny. 

Julka, uczennica kl. 8a, została ambasadorką projektu Fashion Revolution Polska. Projekt polegał na promowaniu zasad typu zero waste związanych z modą,  pokazał, że można stworzyć perfekcyjne połączenia modowe wybierając się np. do zwykłego ,,lumpeksu” i za niewielką kwotę kupić ubrania i dać im ,,drugie życie”. W ten prosty sposób fabryki mogą ograniczać produkcję odzieży i tym samym może zmniejszać się ilość wyrzucanych ubrań na śmietnik.

Młodzież uczestnicząc w projekcie zyskała wiedzę na temat zmiany klimatu, kompetencję krytycznego i samodzielnego myślenia, poszukiwania i segregowania informacji.

Dziękujemy szczególnie uczniom i uczennicom klas 8 za aktywny udział w wielu projektach i akcjach ekologicznych. Wspólnie podejmowaliśmy różnorodne działania, przedsięwzięcia ekologiczne na terenie szkoły oraz poza nią. Wykazaliście się ogromnym zaangażowaniem, które bardzo doceniamy! 

Naszą szkolną redakcję Czas Na Klimat tworzyli: Julka, Bartek, Amelka i Antek z 8a; Gabrysia i Natalka z 8b; Adrianna z 8c; Miłosz i Natalka z 8d; Ola i Oliwka z 8e. Życzymy wam wielu sukcesów oraz aktywności w dziedzinie ekologii i klimatu. Powodzenia w nowych szkołach!

Barbara Joka, Anna Kozłowska